The key to experience
Meubilair én garderobe voor Musical De Tocht

It giet oan! Wie de Elfstedentocht wil beleven, haalt zijn hart op in het Friso Theater in Leeuwarden. Friso Bouwgroep bouwde deze imposante theaterzaal voor musical De Tocht, waar de magie van de Tocht der Tochten herleeft en voortleeft in de herinneringen van nieuwe generaties. Een spiksplinternieuw gebouw met een stukje geschiedenis, maar ook comfort dankzij onze meubilair-, garderobe- en lockeroplossingen. Hierdoor kunnen de acteurs, figuranten en medewerkers zich onbezorgd voorbereiden en focussen op de voorstelling, terwijl de 1.460 bezoekers met een gerust hart hun jas kunnen achterlaten.

Een totaalpakket in het Friso Theater

Al voordat de muren van de nieuwe theaterhal werden opgetrokken, waren wij in contact met de organisatie van De Tocht. Maar voordat we de inrichting konden bespreken, moest natuurlijk eerst het pand worden gebouwd. “En toen de muren daadwerkelijk stonden, nam de organisatie weer contact met ons op”, vertelt Niels, commercieel directeur bij Sonesto. “De vraag ging allereerst om lockers, maar wij leveren natuurlijk ook meubilair en garderobeoplossingen. En dát veranderde de zaak.” Acteurs, figuranten en medewerkers hebben namelijk een geschikte plek nodig om zich voor te bereiden op hun optreden en zich na afloop terug te kunnen trekken. Deze behoefte geldt ook voor de medewerkers van de organisatie, die comfortabel ingerichte kantoorruimtes nodig hebben om prettig te kunnen werken. Van lockers voor de acteurs, de inrichting van de backstage, kleedkamers, kantine en kantoren tot een op maat gemaakte garderobe voor de bezoekers: wij leverden een compleet pakket aan Musical De Tocht.

 

“Zweedse kwaliteit razendsnel op Friese grond”

 

Efficiënte inrichting en snelle levering

“Samen met de organisatie van de musical selecteerden we de geschikte meubels voor in de backstage, kleedkamers, kantoren en de kantine. Ga je bijvoorbeeld voor een ronde, vierkante, hoge of lage tafel? En wil je zwarte of witte poten? Op deze manier hebben we stap voor stap een complete inrichting samengesteld,” aldus Niels. En de meest geschikte lockers? Stalen lockers met een cijferslot. “Wij kijken natuurlijk naar het type gebruik. De acteurs en figuranten komen er 5 à 6 dagen per week om hun spullen op te bergen, waarbij een stalen locker hartstikke goed voldoet. Gemakkelijk en efficiënt, net als de manier waarop de grote order is geleverd vanuit onze meubelfabrikant AJ Products in Zweden. Op een woensdagmiddag werd de vrachtwagen volgeladen en de volgende ochtend stonden ze om half 9 op locatie. Een stukje Zweedse kwaliteit razendsnel op Friese grond.”

De voordelen van zorgvuldig geselecteerd theatermeubilair?

✓ Comfort en ergonomie

✓ Efficiënt ruimtegebruik

✓ Een prettige voorbereiding op de voorstelling

Een maatwerk garderobe

En hoe zorg je ervoor dat alle 1.460 bezoekers hun jassen en eigendommen vertrouwd achter kunnen laten? Juist: een ruime, slim ingerichte garderobe. En daar komt een stukje maatwerk bij kijken. “Bij garderobes heb je altijd te maken met een bepaald aantal haken per meter. Daarnaast moet je natuurlijk ook rekening houden met de ruimte en de hoeveelheid haken die nodig is. Het kan niet zo zijn dat niet iedereen zijn of haar jas op kan laten hangen”, stelt Niels. En dat betekent slim gebruikmaken van de beschikbare ruimte. “Wij ontwierpen dubbele rekken met 3 lagen. Dat zijn als het ware verdiepingen waarmee er op één vierkante meter zo veel mogelijk jassen opgehangen kunnen worden. De maximale capaciteit per pad: daar gingen wij voor.” In totaal is er 28 meter aan garderobe geleverd. Dat opbergen van de jassen zit dus wel goed!

Van concept tot compleet

Na het bestellen en leveren van interieur, is de klus nog niet geklaard. Hier begint het proces waar alles een geheel wordt en het écht in gebruik genomen kan worden. Niels: “Wij hadden uiteindelijk een week voordat de acteurs naar het theater kwamen voor de try-outs. Het laatste wat je wilt, is dat ze lege kleedruimtes betreden of dat we ze in de weg lopen tijdens het inrichten. Zij moeten zich immers kunnen focussen op de musical. Wij zetten alles op alles zodat er een comfortabel ingerichte backstage op hen stond te wachten bij aankomst.” En dat betekent alles op de juiste plek zetten en monteren. Hierbij was er hulp van onzer partner Diftar: zij ondersteunden ons in het leveren en installeren van de inrichting. “En dit gebeurde allemaal in zo’n 4 dagen. De garderobe was vervolgens binnen een dag geïnstalleerd. Dit gebeurde allemaal razendsnel, en natuurlijk voordat de try-outs begonnen!”

 

“Alles werd onder één dak geregeld met één aanspreekpunt!”

 

Sonesto x De Tocht: een succesvolle samenwerking

“Er was een strakke deadline en binnen no time stonden het interieur en de garderobe klaar voor gebruik”, vertelt Taetske Albada, manager theaterservice bij Musical De Tocht. “Wat deze samenwerking met Sonesto zo prettig maakte, was dat alles onder één dak werd geregeld met één aanspreekpunt. Dit heeft ons aanzienlijk geholpen, en we zijn zeer tevreden met het resultaat! De acteurs en medewerkers hebben nu een comfortabele backstage, en de garderobe biedt meer dan voldoende ruimte voor al onze bezoekers.”

Kortom, de organisatie van Musical De Tocht is volledig ontzorgd in de inrichting van hun backstage. “Een samenwerking en resultaat om trots op te zijn”, sluit Niels af. Ook passende oplossingen voor uw interieur en/of garderobe? Lees hier alvast meer over ons meubilair of neem direct contact met ons op!